Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

lørdag 7. april 2012

Vårlengsel

Brunnera Macrophylla, Forglemmeieisøster.. en av de vårblomstene jeg setter aller størst pris på.
Så himmelblått som du kan tenke deg.. liten og søt, men når den er blitt en stor tue...
ja da svever den over bedet med sin vakre blåfarge.
 

Denne Variegata står i skyggebedet på nordsiden, men trass i at den kun får litt morgensol.. 
ja så blomstrer den villig allikevel.
En liten flørt med Dicentra Exima, Fenrikshjerte.. det kler den godt.


Den ble først oppdaget i skogene nord for Tibilis i Georgia omkring 1800 og finnes nå i flere varianter.
I Parkvegen finnes den vanlige grønne samt Jack Frost, Mr. Morse og så Variegata da...
Så langt så er det Variegata jeg setter størst pris på... kanskje fordi den lyser opp på skyggesiden.
Og det vakre bladverket pynter opp i bedet... lenge etter at blomstene har sagt takk for seg.


Så er det bare å håpe at juryen liker meg veldig godt!
For jeg er med i KONKURRANSE hos Moseplassen.
Flere vakre vårdrømmer finner du der.



15 kommentarer:

  1. Niebieskie kwiatki są moim ulubionym kolorem w wiosennym ogrodzie.To takie malutkie nieba na ziemi. Pozdrawiam.
    Blå blomster er min favoritt farge våren hagen. Det er den lille himmelen på jorden. Hilsen.

    SvarSlett
  2. Kjempe søt plante og du verden for et bladverk!
    Dette var en flott kanidat og jeg ønsker deg masse lykke til!

    Ha en fin påskeaften!

    SvarSlett
  3. Så flotte bilder! Denne har jeg også og synes den er en av de fineste skyggeplantene :-)

    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Vakre bilder, er svak for blått. Jeg har 'Jack Frost', men nå må jeg skaffe meg 'Variegata'-nydelig!

    SvarSlett
  5. Hvor står din Brown Nera macrophylla flot, stor, sund og kraftig at se på :-)

    SvarSlett
  6. Lekker plante og veldig flotte bilder! Lykke til!

    SvarSlett
  7. Åhh så flott den var, og så glad jeg ble, for denne fikk jeg tak i hos Trine på Knatten i fjor! Den er liten og puslete ennå, men nå ser jeg hvor flott den kan bli!
    Ønsker deg lykke til med en flott kandidat :)
    Fortsatt fin påskeferie!

    SvarSlett
  8. Nydelig blåfarge, men jammen er bladene dekorative også syns jeg.

    Har snøen forsvunnet i vakre Romsdalen nå, slik at våren er på vei?

    Fortsatt god påske her sørfra :o)

    SvarSlett
  9. Utrolig søt forglemegeisøster og spennende kombinasjon med løytnanthjertene. lykke til i konkurransen. Heier på deg!

    SvarSlett
  10. Den er veldig flott! Det er alle Brunnera egentlig :-)

    Lykke til!

    SvarSlett
  11. Så skirt o fint!
    KRAM från mig!

    SvarSlett
  12. Hei!
    ... og takk for at du var innom bloggen min å la igjen et lite spor -)))
    Har tatt en titt på hagen din, og ble virkelig imponert, ... og inspirert.
    Nå blir det hvertfall ikke vår fort nok for min del -))

    Ha en fin vår!!

    SvarSlett
  13. Nydelige blomsterbilder! Forglemmeigeisøster og Fenrikshjerte er nydelige, og passer faktisk godt sammen! Og - nei - ikke hagemesse på meg i år. Skal på Floriaden i mai, så da må jeg prioritere:-)Du får riktig kose deg på messa, det blir nok supert!

    SvarSlett
  14. Tusen takk da for at du viste meg at jeg må gå til innkjøp av flere blomster som jeg ikke har plass til :-))))
    Nydelig og lykke til i konkurransen.
    Kos deg på messa :-) og husk å blogg så jeg også får delta litt.

    SvarSlett