Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

mandag 1. august 2011

Hvor ble juli av?

Tenk.. det er 1.august og enda har vi ikke hatt sommervarme med sol fra morgen til kveld. Noe fine dager har det da vært, men ikke en slik sommer som jeg ønsker meg. Men ute vokser og gror det uansett.. de fleste plantene går gjennom sin årlige syklus.. uansett vær og vind.

Sent i vår sådde jeg noen poser med valmuer.
Noen er hvite og sarte... og disse lilla... I like..
Det blir nok samlet frø av disse, ja..
Navneposen er kommet bort for meg, er det noen som vet navnet, så blir jeg glad..

Os så blir det mange flere..


Sommerfuglbusken døde i vinterkulda. Men nå er det plantesalg og jeg har fått tak i noen nye. De står foreløpig i krukke.. tenker de skal få overvintre i drivhuset.


På denne benken har vi hatt mange gode hvilepauser i juli..
For denne ferien har vi vært hjemme og jobbet med drivhustomt og andre ting i hagen. Men nå er tomta straks klar til støping.. jipppi..


Løvemunn er også en plante som jeg sår hver vår. Denne er ny hos meg.. en varigert lavtvoksende type. 
Rosa med gult gap.. og navnet er Frosted Deawn.


Ønsker alle en fin uke!


12 kommentarer:

  1. Ja, hvor juli ble av har jeg lurt på hele dagen:)
    Kan ikke hjelpe deg med noe navn, men de valmuene var skikkelig fine. Jeg har også pleid å så løvemunn hvert år, tror faktisk jeg hadde den sorte du har bilde av i fjor sommer.
    Sommerfuglbuskene mine døde også i vinter. Tror jeg venter til våren med å plante nye, en vet jo ikke hvordan vinteren blir.
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  2. Så nydelig de valmuene var! Håper du finner igjen navnet på de, for sånne kunne jeg også tenke meg neste år! Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  3. Så artig å se de lilla valmuene for jeg fikk frø av en venn som sikkert er like dine.
    Ha en fin sommerkveld ,Marit.

    SvarSlett
  4. Så lekre lilla valmuer,løvemunn var kjempefin!
    Denne sommeren har virkelig fløyet avgårde,vi har ikke hatt mange dager vi kan kalle skikkelige sommerdager vi heller,nå får vi bare håpe på en fin høst!Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  5. For en vakker lilla valmue! Og så er det jo blitt så fint i hagen din med den nye steintrappen og bedene.

    SvarSlett
  6. Jeg er veeeldig svak for valmuer og denne var også lekker, men vet desverre ikke navn.
    Gleder meg til å se drivhuset ditt vokse frem....tenker du gleder deg:)

    SvarSlett
  7. Nydelig valmue! Det blir så spennende å se resultatet når drivhuset er på plass. Det er blitt kjempefint så langt. Sommer? Nei, det var vel den som dro forbi her noen dager det tror jeg :-)

    SvarSlett
  8. Nydelig valmue og løvemunn. Bra at du har fått tak i nye sommerfuglbusker. De er så flotte når de blomstrer og det er så koselig med alle sommerfuglene de tiltrekker.

    SvarSlett
  9. Så koselig deet ser ut ved sittebenken deres! Det er blitt så fint, dere har virkelig gjort en enorm innsats i sommer! Valmuen din ligner på `Violetta Blush`. Den har jeg selv, men har ikke sådd den ennå. Det må bli neste år =)
    Løvemunn har jeg også stort sett hatt hvert år, og i år er det `Bronze Dragon`i krukkene mine!
    Fortsatt god sommer, i august ;o)

    SvarSlett
  10. Ja valmuer er takknemlige selvsåere her i hus. Fantastisk kjekt.
    Men løvemunn.. det har jeg glemt i år. Next year!

    SvarSlett
  11. Hei og tusen takk for hilsen på bloggen. Velkommen som følger :) Bloggen din er superfin. :) Så nydelig hage du har også mange flotte blomster.
    Vakker valmue. Den minner meg om en type jeg hadde i hagen for noen år tilbake, men jeg kan heller ikke huske navnet.
    Spennende med drivhus. Også så flott et dere har valgt ut. Kommer tilbake og leser mere :) Ønsker deg en god dag. Klem Merethe

    SvarSlett
  12. hei sann! jeg kan hjelpe til med navnet til valmuen, den heter Black Peony valmue og er å finne på bla. plantasjen eller hos din lokale blomsterforhandler. Selve valmuen er en 1 årig plante som trives i godt drenert jord med mye næringsstoffer i. Etter å ha felt kronbladene, begynner den sakte å visne, og man kan da sanke inn frøkapslene til dekorasjon og frø til neste sesong. Det er viktig å blande inn nye planter hvert 4-5 år, ettersom også planter får innavl. Denne planten er nydelig, og bør prøves! Det latinske navnet for de som måtte ønske det er: Papaver Somniferum var. Paeniflorum

    Mvh Valmuekjenneren

    SvarSlett