Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 15. januar 2012

Astrantia major "Star of Fire" eller "Star of Beauty"?

På hagemessen på Lillestrøm 2011 kjøpte jeg en Astrantia major. Den var merket med Star of Fire og på bildet som fulgte med, var den lilla. Da den blomstret var den mere burgunder.  Etter å ha søkt på nettet, så er jeg fremdeles i tvil. Den lilla varianten er noen steder merket med "Star of Fire" og noen steder "Star of Beauty". Den burgunder varianten, slik som min, er merket med "Star of Fire". Dere kan ta en titt HER 

I dag har jeg sådd egne frø av Astrantiaen.. ja, så får den bli som den blir.
Vakker er den i alle fall. 


Hva tror du... "Astrantia major "Star of Fire" eller "Star of Beauty"?


Høsten 2010 fjernet jeg en stor rot med Bronsjeblad fra Kirkebedet.
Den tok helt overhånd og da var det bare å gå hardt til verks. 
For å få litt høydevariasjon plantet vi våren 2011, et oppstamma Prydkirsebær.


Ved siden av kirsebærtreet spirte det en lilje... og den vokste seg "himmelhøy". Den hadde nok blitt plantet mange år tidligere, men så var det bronsjebladet da.. som kvelte det andre som prøvde å kjempe seg opp av jorda.  I dag har jeg sådd frø av denne planta.. så får tiden vise om det blir flere planter...


Jeg har også sådd Erangium planum "Blue Glitter"
Jeg synes disse stiklene har en fantastisk blåfarge.

De siste frøa som kom i jorda i dag var Lavendel "Elegance Ice"
Den blå lavendelen selvsår seg i hagen vår, gleder meg til denne hvite.
Ønsker dere alle bloggvenner en fin-fin januaruke!

7 kommentarer:

  1. kan dessverre ikke hjelpe deg med den Astrantiaen, men vakker var den. Jeg har også noen stikler i hagen, som jeg ikke husker navnet på i farten, og de har en skarp flott blåfarge.
    Ser du har kommet godt i gang med såinga, ønsker deg lykke til :-)

    SvarSlett
  2. Vanskelig å se utifra alle bildene på google, for fargen lyver! Men den er nydelig. Nydelig er også din rosa Martagonlilje. Det skal bli spennende om det dukker opp frøplanter av samme lilja! Tror en må ha en god porsjon tålmodighet der =)
    Stiklen hadde en flott blåfarge, ja!
    Ha en fin uke du også!

    SvarSlett
  3. Sekler vill inte. Helt hos mig men visst är dom tjusiga. Koll liljan försåt sig glatt hos pappa men jag lukter litet för mycket misstänker jag..det tar 3-4 år tror jag innan det blir något stort... Din astranthia kan ju också vara Lars,det finns så många olika röda...

    SvarSlett
  4. Menade sticker, har lite svårt med iPad,en....

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Nydelig farge på den astrantiaen, men navn kan jeg dessverre ikke hjelpe med. Den rosa martagonliljen var aldeles bedårende. Håper frøene spirer.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Jeg forsøkte å sjekke litt rundt, men det var ikke til å bli klok av. Jeg har både Star of Beauty og Star of Fire fra Darwin - og i beskrivelsen deres skal Beauty være "purple", mens Fire er mer rød-burgunder. Dessuten skal Fire være større - 75 cm, i forhold til Beatys 60 cm.

    På Davegarden ligger en artikkel av Todd Boland, der han sier om de rød-rosa variantene av Astrantia: I must admit, many of these have flowers that are only subtly different from each other; they differ more in their ultimate plant height as some are shorter selections. These include ‘Ruby Cloud', ‘Hadspen Blood', ‘Moulin Rouge', ‘Star of Summer', ‘Roma', ‘Claret', ‘Star of Beauty', ‘Venice', ‘Ruby Stars', ‘Star of Fire', ‘Bloody Mary', ‘Ruby Wedding' and ‘Temptation Star'.

    Så det er flere som strever - om det er noen trøst:-)

    SvarSlett