Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

tirsdag 3. mai 2011

Dagens skatt i fjellhagen.

Alpepolygala chamaebuxus Purpurea har heldigvis overlevd denne tøffe vinteren. Blomstrer tidlig på våren, er lett å dyrke og grei å ta stiklinger av. Den lille blomsten er Ceriserød og gul og lyser opp i fjellhagen. Det er en liten vintergrønn dvergbusk med tett forgrening og stengelutløpere. Den er ikke akkurat av det hurtigvoksende slaget, men etter hvert blomstrer den overdådig fra tidlig mai til juli. Vakker, men akk.. så vanskelig å få tak i.
Mine vokser i fjellhagen tett ved en barlind, de er nå godt etablert og har begynt å få jordutløpere, så etter hvert blir det nok flere planter. Den passer også godt som underplanting til små Rhododendron.




11 kommentarer:

  1. Nydelig!
    Ønsker deg fine maidager :O)

    SvarSlett
  2. Åhh, den var virkelig nydelig. Den har jeg aldri sett før. Så artig at den har overlevd vinteren da :-)

    SvarSlett
  3. Heisan ! Trur det må vera den som veks under nokre små rhododendron ute i hagen min eg !!har hatt den i mange år. Må ut og studera der i morgon, og i så fall har eg jo fått navn på den. Skal bli artig å sjå. Ha det godt.

    SvarSlett
  4. Nydelig plante! Tror faktisk ikke jeg har sett den før. :-)

    SvarSlett
  5. Vilken tjusig liten dvärgbuske, härliga färger som säker lyser upp också på lite avstånd. Det finns så många plantor, så många jag inte visste fantes, som denna. Inte konstigt att önskelistan alltid växer sig längre och längre ;)

    SvarSlett
  6. Nydelig! Fin liten fargeklatt i vårhagen :)

    SvarSlett
  7. Flotte fotos! Meget sjov lille plante. Usædvanlig farvekombination.

    SvarSlett
  8. Hei! Takk for besøk og koselig kommentar! Super blogg du har! Bildene er til å drømme seg bort i... Dyktig fotograf, er du:-)

    Ha en flott dag videre!

    Heleneklem:-)

    SvarSlett
  9. Så nydelige farger,den har jeg aldri sett før!God helg!

    SvarSlett
  10. Takk for hyggelig kommentar hos meg:)
    Flotte bilder!
    God helg i hagen:)

    SvarSlett
  11. Takker for koselig kommentar, på vår blogg:)
    Dette er virkelig en flott blogg fra selveste Rosenes by....her vil jeg gjerne komme tilbake:)
    Ønsker deg en riktig helg!

    SvarSlett