Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 2. september 2012

Fiasko som Dahliadyrker

Inspirert av hagebloggere, så fikk jeg i vår lyst til å prøve meg som Dahliadyrker.
De fleste ble plantet i krukker.. for på den måten å kunne ha litt kontroll på brunsneglene.
Frø som jeg fikk fra nabo Marit, viste seg også å være Georginer.
Siden jeg hadde mange planter, så ble også noen plantet i bed.


I nattens "mulm og mørke" ble plantene i bedet spist opp... sakte men sikkert. En vakker dag i juli, var tålmodigheten slutt. Da ble alle plantene i bedet fjernet og kastet.
I krukkene har det vært litt bedre, men etter hvert ga jeg opp det også.
Ikke noe pryd med slike potter...


Kun en plante har fått stå i fred... i alle fall sånn noenlunde.
Om jeg prøver igjen til neste år... neppe.
Først må noen kloke hoder finne på noe smart, slik at vi kan få ha plantene våre i fred!





15 kommentarer:

  1. Huff..for et trist syn...og at du ikke kan få ha disse i fred!...jeg har også rekord mange brunsnigler iår..men det rare er at georginene har stort sett fått stå ifred..merkelig...men de koser seg godt i grønnsakhagen så det er kanskje svaret..:)

    SvarSlett
  2. Hej, kære Hageglæde!
    Du er ikke alene!
    Mine georginer og riddersporer er spist, ådt, barberet nede ved jorden. Også dem, jeg havde i en whiskytønde. Jeg smed dem ud og skal ikke have igen.
    Men det er småting, jeg kender flere, som har opgivet deres køkkenhave pga dræbersneglene...
    vi skal i KRIG med dem.

    SvarSlett
  3. Snegleangrep er en skikkelig nedtur. Hos meg hjelper det å strø sneglegift rundt georginene. Har oppdaget at man får kjøpt sneglegift i Frankrike som er 5 ganger så sterk og til en brøkdel av prisen i Norge. Om det er lov å bruke den i Norge er annen sak....

    SvarSlett
  4. Uff det var ille! Har du prøv kobberbånd rundt pottene? Kobber er giftig for snegler og skal gjøre jobben!

    SvarSlett
  5. Uff, så utrolig leit! Georginer som er så fine. Heldigvis har jeg ikke brunsnegler i hagen, men det er vel bare et spørsmål om tid.......Burde vel skifta ut jorden på alle planter en kjøper/får for å unngå denne plagen! Jeg har dessverre ikke noe råd til deg!
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  6. Her er det rådyrene som forsyner seg. Når det gjelder snegler har jeg lest om en som utryddet de i et boligfelt. Han blandet gift med snegler han hadde avlivet og la de ut som åte. Sneglene er kanibaler, så de spiste sine artsfrender tilsatt gift. Dette viste seg å være veldig effektivt. Georginene er veldig flotte å ha nå utover høsten. Den lys rosa med svarte blad er kjempefin. Lykke til!

    SvarSlett
  7. Så trasig at sneglene ødelagte georginene dine. De er jo så fine. Din rosa med mørkt bladverk var lekker! Jeg har mine i potter innmed husveggen, og da har jeg rimelig bra kontroll på de. Det hender jeg finner en snegle eller to der også, men de får ikke spist så mye at de skjemmer georginene noe særlig.
    Det er bra du har så mye annet flott å glede deg over i hagen!

    SvarSlett
  8. Så trist da at de ble spist opp alle sammen. Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke har snegler (enn så lenge). Jeg har stor medfølelse med deg. Ikke noe moro å få plantene spist opp.

    SvarSlett
  9. Nei og nei, så kjedelig. Hvem er det som spiser opp blomstene for deg? Spesielt leit når egensådde planter blir spist opp. Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  10. Uff så iriterandes. Dei med mørke blad har fått stått i fred hos meg. Men ser ut som den er mørke blad på den som er angrepa hos deg......då er vel ikkje dei heller sikkre.
    Det er enorme mengder sniglar i år......og dei et kraftig av dei plantene dei angrip :(
    Den som blomstra hos deg var no flott:))

    SvarSlett
  11. Holdt på å gi opp da sneglene i år krabbet opp på plattingen og videre opp i krukkene :-(
    Men jeg har vært standhaftig med ferramol både i og rundt krukkene, og satt krukkene oppå ting for å hindre sneglene adgang. Til tross for noen totaloppspiste, og regnbygeherjing med de høye, er det ikke så verst georgineblomstring nå! Selv noen som er satt i bed får stå i fred...

    SvarSlett
  12. Huff så trist! Her er det riddersporen og solhatt som har fått gjennomgå.... Mens georginebeddet stort sett har fått være i fred, utenom en plante. I fjor hadde vi ingen snegler nesten, men i år har det vært enormt. Har måtte til med saltvannsboller.

    SvarSlett
  13. Vil forressten veldig gjerne gi deg en Sunshine Award, fordi du har en så flott og inspirerende blogg (med unntak av dette siste innlegget, som jo er noe deprimerende....). Du velger selv om du vil ta imot den. For mer info, sjekk ut mitt siste blogg innlegg.http://kreativlycke.blogspot.no/ Ha en flott kveld videre!

    SvarSlett
  14. Hei Aud, jeg har tenkt å smøre matolje rundt kanten av dahliakrukkene neste år. Leste en plass at det er en ide. Vil så gjerne ha mine Bishoff of Llandaff - georginer også neste år!Mine ser ut som dine.-(

    SvarSlett
  15. Føler med deg... Jeg har også prøvd meg på georginer i år. Siden jeg har masse brunsnegler i hagen, tok heller ikke jeg sjansen på å sette dem i bedene. Jeg fordrev dem i kjelleren, slik at den mest "kristiske" fasen var unnagjort før de kom ut i hagen. Likevel endte mine opp på en liten veranda i forbindelse med inngangspartiet. Der kommer det ikke mange sneglene, og nå er de en stor pryd i høsthagen. Men som en av de andre skrev: Kobberteip til krukkene er nok tingen! Har ikke prøvd selv ennå, men har lest om det og sett filmer på you tube. Ser ut til å fungere veldig bra. Selv skal jeg bestille på nett, og ha det i hus før våren igjen. Så kanskje du skal gi det en sjanse igjen likevel? :-) God helg!

    SvarSlett