Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

mandag 28. mai 2012

Dagens blomst og litt til...

Dagens blomst er utvilsomt den "Blå valmuesøsteren". 
En like stor opplevelse hvert år... fra knoppen åpner seg til den springer ut i full blomst.



Jeg synes det er vanskelig å overvintre Lewisia. Men nå tror jeg at jeg har funnet en egnet plass. 
Denne har i alle fall overlevd to vintre. Det skal veldig lite fukt til på vinteren, før den råtner ved rothalsen.


Sist torsdag var vi på fotokurs. 
Den praktiske delen foregikk i den flotte hagen til Else og Hermod.
Her finnes det et utall av vakre... og mange sjeldne planter.

Rhododendrone blomstret for fullt og den øverste på bildet, var spesielt vakker.. nesten som en porselensblomst.


Og noe blåere enn Elses vårblomstrende Gentiana, finnes neppe...


I Parkvegen blomstrer også de første Rhododendrone. 
Jeg synes denne er fin... og med et bakteppe av Euphorbia kommer den godt til rette.


I drivhuset vokser det så det synes fra dag til dag. I går ble den første agurken brukt i salaten. 
Gøy å spise sin første egendyrka agurk :-)



Nå skal jeg ut å luke det siste bedet... så er våronna unnagjort!
Ønsker alle en fortsatt fin dag og uke!

12 kommentarer:

  1. Nydelige bilder :) Og så spennende med fotokurs. Burde hatt et eg og. Er håpløs når det gjelder innstillinger av lys og lukketider og slike ting... :)
    Kameraet mitt fungerer ikke som det skal for øyeblikket, og eg kjenner eg savner det veldig... Må se å få det levert inn for rep.

    Ha en flott mandag!

    SvarSlett
  2. Så mye fint :) Å drivhuset er virkelig frodig, tenk å høste egne agurker i mai.
    Ha ei flott hageuke.

    SvarSlett
  3. Fotokurs kunne jeg tenkt meg også gitt, mitt kamera fungerer visst bare i automat ;)
    Nydelige bilder, ufattelig skarpt det første!!

    SvarSlett
  4. Skjønner jeg er veldig sent ute med å så agurk, for jeg gjorde det i går..Det var en frøpose som dukket opp i garasjen :-)

    Jeg har kikket på bildeserien fra hagen din og er så imponert over hvor flott den er! Så vakkert opparbeidet med steiner, fjell og ikke minst planter. Og ideen med sekkestri rundt potter, kan det nok hende jeg låner en dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Agurk vokser veldig fort... du rekker nok å få de modne enda. Jeg har noen frø igjen i posen... kanskje jeg sår de i morgen!

      Slett
  5. Skal jammen si at det er frodig og fint hos deg. Både ute og inne i drivhuset!

    Blå valmuesøster er flott!

    SvarSlett
  6. Spennende med fotokurs! (og så "hagevandring" i tillegg da!) Frodige planter både i hagen og drivhuset- her har ikke rhododendroene åpnet knoppene ennå- utenom den røde da som pleier å blomstre til 17mai- i år var det forresten bare så vidt....
    Mvh Monica

    SvarSlett
  7. Blå valmuesøster er så nydelig!!! Min kom dessverre ikke igjen i år, men jeg har heldigvis sådd nye =) Lewisia strøk også med i vinter. Jeg visste ikke at den var så vàr mot fukt! Ja, tulipanene mine blomstrer, men Rhododendronene er ikke begynt ennå! Mye lekkert i bedene dine, og for ikke å snakke om i drivhuset! Herlig med egenhøstede agurker, og de smaker ti ganger bedre enn de i butikken =)

    SvarSlett
  8. Jeg takker for råd hos meg, det er hjertlig velkomment:) Blå valmuesøster er herlig, jeg har den for første gang , og håper den vil trives:) Så gøy med fotokurs:) Nydelige bilder:)

    SvarSlett
  9. For en farge på den rododendronbusken din,
    aldeles nydelig!

    SvarSlett
  10. Nydelige blomster i hagen din...og så langt det er kommet i vekshuset ditt!
    Jeg kom litt sent igang..så det er ennå en stund til jeg kan spise egne tomater:)
    Takk for runden:))

    SvarSlett
  11. Hvor har du mange smukke blomster.
    Din blå valmue søster er bare skøn. Jeg har forsøgt at have den 2 gange men uden resultat.
    Det ser godt ud i dit drivhus.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlett