Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

mandag 7. mai 2012

Innimellom snøbygene på lørdag og søndag...

Så kom jeg da endelig igang med litt rydding og luking. Hva er vel bedre en nyluka bed... frisk jord, klipte rosebusker, litt pusling og finprat med små og store spirer. Hodet blir tomt for alle slags tanker... det er kun glede over at hagesesongen er igang!


Kirsebærtreet står snart i blomst. Lungeurt, valmuer, tulipaner og mye,mye mer er på full fart... Jeg kan se at det vokser fra dag til dag, tross vinterlige temperaturer.


Og så Martagonliljen da, den ser ut til å bli kjempehøy... også i år.
 

Dicentaren vokser flere plasser i hagen.. her inntil fjellet er den ekstra tidlig.


Bergeniaen er også tidlig ute, fjellet gir nok litt ekstra varme til den også...


Primulaene bryr seg slett ikke om det kalde været.. de vokser godt i 4 gr.


Innimellom snøbygene var det godt å komme inn i drivhuset. Varme frosne fingrer, kjenne duften av varme, fuktighet og frodige planter. Og nyte synet av det som blomstrer...


Og siden det var helg... kose seg med et glass vin!


Ønsker dere alle en fin våruke!

6 kommentarer:

  1. Flotte bilder fra hagen :-) Ser ut til at du har det skikkelig fint! Likte odt rødvinsglasset og pelargonian på slutten!! Det må til etter en dag i hagen :-)

    SvarSlett
  2. Det ser ut til at det er full fart i hagen din! Martagonliljer er så lekre, jeg kjøpte meg fem forskjellige i fjor, og er spent på hva som dukker opp :) Flott blomstring hos deg! Det ser ut til å være tidligere ute enn her. Ikke noe tvil om at stein hjelper til å holde på varmen, den lille som er!
    Vin blir aldri feil :)

    SvarSlett
  3. Hei,
    jammen godt at noko vil bløma i det kalde været vi har !! Så enig i at det er godt å ha fingrane i jorda, mykje betre enn sølvpuss og grønnsåpe som det går i her...hehe.
    Gleder meg til varmen kjem... mykje godt i vente no, kribler i heile kroppen når eg tenkjer på det.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  4. For en flott hage, og for en utrolig flott utsikt fra hagen.
    Det er herlig nå som hagesesongen er startet! Masse nydelig i hagen din og det er vel fortjent med et glass vin. Kos deg nyt dagene. Klem

    SvarSlett
  5. For en praktfull beliggenhet!
    Nydelig...

    SvarSlett
  6. Så fint hos dere! Jeg suger til meg inspirasjon. Har så vidt begynt med litt ordentlig arbeid med våre to mål tomt (uten fine steiner og fjell) - selv om vi har hatt tomten i mange år, føler jeg at jeg står i startgropen....Du har så mange flotte bed med sååå mange planter. Hvordan klarer du å holde ugress unna alt dette? Kunne tenke meg en liten enkel oppskrift på det beste grunnarbeidet for bed når du starter på et nytt:). Ha en flott vår! hilsen hageeier på Østlandet

    SvarSlett