Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 15. august 2010

Dagens Rose

Et flott bekjentskap, Freisinger Morgenrote. En nydelig buskrose med em bemerkelsesverdig blanding av farger. Fra kirsebærrød til aprikos, en stor kontrast. Senere skifter den til rosa. Den blomstrer lenge, lenge.. blomstene tåler godt regn.. en stor fordel denne sommeren. Den blomstrere i klaser fra 3-7 og har form som vakre klaseroser. Navnet er en hyllest til den tyske byen Freisinger, som er en anerkjent "Roseby".

www.freising.de/pdf/rosenstadt_flyer.pdf


Jeg rakk aldri å delta i Frøken Rose.. klarte ikke helt å bestemme meg for hvilken som er min Frøken i år. Min deltagelse i år får være å gi stemme til min favoritt.Men Frerisinger Morgenrote er absolutt en av favorittene i mitt eget bed. Den har gledet meg i hele sommer og den vil nok blomstre i lang tid utover høsten.


Her står den sammen med en lys blå sommerridderspore. Mye glede ut av en frøpose..


Kontrasten i fargen, fra knopp til fullt utsprunget blomst er noe for seg selv. Og så dufter den vidunderlig godt.

7 kommentarer:

  1. For en fantastisk flott rose (likte også godt at den tåler godt regn).
    Den blå riddersporen din er også nydelig.
    Ønsker deg en fortsatt fin søndagskveld :o)

    SvarSlett
  2. Det var en super flott ridderspore. Så lyseblå har jeg ikke sett før. Kanskje du har frø til høsten? :-)
    Likte veldig godt rosa. Den var fantastisk!

    SvarSlett
  3. Nydelig rose, og regn må de tåle på disse trakter:)
    Riddersporen er også så flott, den blåfargen har jeg ikke ser jeg:)
    Ønsker deg en fin uke, Hanne

    SvarSlett
  4. hei Vivi.
    Skal ikke se bort fra at det blir noe frø til høsten.. du må bare minne meg på. Så langt har jeg sanket frø av en mørt lilla-svart Akeleie og en fylt rosa Akeleie.

    SvarSlett
  5. Kjempefin den Freisinger Morgenrote, at den tåler regn er eit pluss.
    Flotte bilder du presenterer.
    Ha ei god natt :o)

    SvarSlett
  6. Hei
    Jeg har en lignende rose i hagen- men den er ikke fyllt- fargespekteret er imidlertid det samme. Rosen sto her da vi flyttet hit og jeg vet ikke hva den heter. Vakker er den i alle fall!

    SvarSlett
  7. Ååh, den var nydelig.
    Så flott at den er regnherdig, det er sånne roser vi må ha her i nordvest.
    Selv er jeg veldig begeistret for "Aspirin", den ser ut til å tåle alt, både regn, tørke og kulde.

    SvarSlett