Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 22. august 2010

Litt opprydding og nyanlegg på en søndag i august.

Høsten er en fin tid for å dele planter, flytte det som tar for stor plass og å jobbe med småprosjekt. Ved inngangen til sokkeleiligheta var det et hjørne der det skulle lages et lite bed. Fra før voks det noe sølvarve her, midt imellom noen steiner og ugress.


Etter at Handyman hadde lagt ferdig skifergangen langs sør - og østsiden av huset, så måtte noe gjøres med dette lille hjørnet. Så et lite bed, plantet med Rosenresli og Clematis Piilu, gjorde alt så mye triveligere. Små rosa Storkenebb som ble sådd i vår, kanter bedet. Da vi kjøpte rosen fikk vi to for en, tror den andre må tilbringe vinteren i en potte.


I bedet ved hovedinngangen hadde vi en Blåeiner. Den er blitt "forvist" til skråninga bortenfor bjørka. Med litt flytting av Hortensia og en liten Rhododendron, ble bedet mye finere.


En liten grein som brakk, var vel ikke annet å forvente.. Hortensiaen fikk hard medfart i vinter, men nå springer de første blomsterklasene ut. Bedre sent enn aldri..


Den siste oppryddinga i dag var i bedet ved bjørka. Her har jeg urtene mine og etter noen år, trengte de påfyll av mere og bedre jord. Vi la høyere stenkant og med 9 sekker gartnerjord og 1 sekk kukompost, håper jeg at de får det bedre. Her er Fransk Estragon, Oregano, Sitronmelisse, Eplemynte i potte, Gressløk, Timian og Salvie. Etter hvert skal de botaniske tulipanene plantes tilbake og til våren blir det flere urter i potter. Fra tidligere stod det Høst sedum og Bergenia her, de fikk også lov til å flytte tilbake. Bjørka har begynt å bli gul og slipper løvet, det betyr vel at høsten har begynt for alvor :-(


Til slutt noen bilder av en av mine favoritt høststauder. Høstanemoner.

5 kommentarer:

  1. Like pent og ryddig over alt hos dere- det viser at her bor det folk med sansen for det estetiske- og med arbeidsånd! Nå har jeg lagt ut bilde av rosen som vi snakket om tidligere på bloggen- om du vil ta en titt. Rosen din under her var helt nydelig!!!

    SvarSlett
  2. Så fint det ble ved døren! Skifer er bare helt topp. Nydelige Anemoner også. En plante jeg enda ikke har prøvd meg på. Men det må jeg visst snart.
    Herlige.

    SvarSlett
  3. Så flott det ble i bedene dine! Det lønner seg å rydde litt, flytte og plante nytt. Jeg har revet bort masse krypjonsokkoll som har fått spredd seg altfor mye, i kveld. Det ble plantet både Meconopsis, tre sorter nellik og noe prydgress! Og for en god følelse det gir når en er ferdig =)
    Det kommer til å bli kjempefint til våren!
    Urter har jeg ikke vært flink til å så, så der har jeg mye å lære!

    SvarSlett
  4. Åee..så lekkert inngangsparti, det roper jo nesten på gjester. Masse vakkert i beddene dine også, det er jo så inspirerende og titte rundt i andres blogger, nesten som en liten hagevandring på annenmanns tomt. Tusen takk for at jeg fikk titte innom, og tusen takk for koselig hilsen i bloggen min :)

    SvarSlett
  5. såå fint inngangspartiet ble - ideene strømmer på...

    SvarSlett